,

Hvordan du kommer i medierne… med ”Doven Energi”!

Det er fedt at komme i medierne… med mindre, at du på forsiden af en af formiddagsaviserne bliver afsløret som den berygtede pølsetyv, der gennem årevis har tømt køledisken for blodpølser. Økologiske naturligvis.

Vi har alle vores årsager til at komme i medierne. Nogle vil gerne berømte, andre brænder for at gøre en forskel i samfundet, og nogle helt andre brænder for, at blive berømte for at gøre en forskel i samfundet.

Min årsag til gerne at ville komme i medierne er, at jeg har udgivet en bog om klog dovenskab. Nemlig ”Doven Energi”. Min drøm har helt fra starten været at få ”De 7 dovne principper” i medierne. Primært for at kunne en forskel i vores fortravlede samfund, og så måske også hel vildt meget for at sælge et par bøger i den sammenhæng.

Hvordan det er gået med at komme i medierne afhænger nok af hvem du spørger. Hvis du spørger min vestjyske svigerfamilie, så er det gået fint (og så snakker vi ikke mere om det). Jeg er selv super godt tilfreds. Selv om processen i forhold til medierne ikke er ovre endnu.

Her er hvad det er blevet til af medieomtale på godt 3 måneder(i tilfældig rækkefølge):

  • BT – forsiden + knap 2 sider inde i avisen
  • dk – to forskellige artikler
  • 4 sider i Femina (uge 6)
  • Månedens bog i Helse januar 2016
  • P4 Landsdækkende
  • P4 Fyn
  • P4 MidtVest
  • TV-MidtVest
  • Aarhus Stiftstidende
  • Herning Folkeblad
  • Horsens Folkeblad – to forskellige artikler
  • Randers Amts Folkeblad
  • Fredericia Dagblad
  • Skive Folkeblad – fire forskellige artikler
  • Krifas hjemmeside – to forskellige indlæg
  • DOMEA bladet – artikel kommer til marts

 

Det er sådan lige det jeg kan huske på stående fod – eller siddende numse, som det jo ret beset er.

Omtalen er ikke kommet ud af den blå luft. Jeg har nemlig brugt mine egne ”7 dovne principper” til at komme i medierne.

Her får du min ”dovne” opskrift på at komme i medierne. Jeg er sikker på, at du kan bruge mindst et af rådene:

  1. dovne princip – ”Slap af, når du kan”

Mediearbejdet skal være sjovt for dig. Det skal give dig glæde. Det skal være totalt spændende. Du skal brænde for det arbejde, der ligger i at kontakte medierne. Hvis du kun halvbrænder for det, så kan du prøve at gøre arbejdet lidt mere attraktivt ved, at putte lidt kulør på tingene. Nup en kage og bryg en god kop kaffe. Hvis du efter 12 trøfler og 3 kander kaffe ikke brænder for mediearbejdet, så spring direkte hen til det 5. dovne princip.

  1. dovne princip – ”Træk andre ned i sofaen”

Du har lige skrevet verdens bedste bog, eller måske har du en helt utrolig historie som medierne bare må have fat i. Tror du!
Du skal have landet på månen med en ny opfunden bungyjump-teknik, alt imens du samtidig selv har bygget raketten af aflagte mælkelåg, som de lokale spejdere har indsamlet.  Så kommer medierne af sig selv.
Ellers må du være social og trække medierne og læserne ned i sofaen, og stille dig selv disse tre spørgsmål:

– Hvorfor skal dette medie fortælle om mig?

– Hvad får læseren/seeren/lytteren ud af en omtale af mig?

– Hvordan vinkler jeg henvendelsen til netop dette medie?

Det er hårdt arbejde, men hvis dine chancer skal forøges, så skal du lave specifikke henvendelser til medierne, og ikke sende noget fra et samlebånd… og det gælder hver eneste medie.

  1. dovne princip – ”Spring over, hvor gærdet er lavest”

Det kræver hårdt og fokuseret arbejde at komme i medierne, og i den sammenhæng kan det være let at ty til overspringshandlinger. 95% af alle mennesker laver overspringshandlinger, så sandsynligheden for at du også gør det er temmelig stor.
Lav en plan for hvem du vil kontakte – hvem du vil sende noget til – og hvem du skal læse noget mere om før du overhovedet gør noget.

Det krævede et stort arbejde for mig at sende pressemeddelelser, bøger og mine ”Doven Energi”-krus som blev fremstillet i forbindelse med bogudgivelsen. For ikke at tale om alle de opkald jeg foretog, der var blevet forberedt grundigt inden.
Lav en plan for din mediekontakt… og hold dig til den!

 

  1. dovne princip – ”Hjælp, når du orker det”

Hvem vil du egentlig hjælpe?
Måske ved du det allerede. Altså hvem du hjælper med din medieoptræden. Hvis der er en mening med dit produkt eller sag, så bliver det noget lettere at komme igennem medie-nåleøjet.
De fleste har en mening bag deres henvendelse til medierne – lige meget om det er faglitteratur, en roman, eller noget helt tredje man henvender sig om.

Min egen bog handler om, hvordan klog dovenskab giver arbejdsglæde, stjernestunder og plads til at nyde livet. Kort fortalt, så vil jeg hjælpe mennesker med at flytte foden lidt fra speederen, så de bliver mindre pressede i hverdagen og når mere i livet.

Mit ønske om at hjælpe andre har hjulpet i forhold til pressen på to måder:

1 – Når jeg har henvendt mig skriftligt til medierne, så har mit ”hjælpe-fokus” været flettet ind i pressemeddelelserne. Hvilket formentligt har givet et mere nuanceret billede af min bog.

2 – Når jeg har snakket med journalisterne, så har mit ”hjælpe-fokus” ofte ført samtalerne hen i retning mod mediernes målgrupper, og det har øget interessen for bogen.

Så igen… Hvem vil du hjælpe med din presse henvendelse?

  1. dovne princip – ”Lad andre gøre arbejdet”

At kontakte medierne kan være et stort arbejde. Både på grund af omfanget af kontakter, men også fordi at det kræver noget viden, at få det optimale udbytte af indsatsen.

Derfor kontaktede jeg to PR-eksperter – Mette de Fine Licht og Anja Olsen – og sammen fik vi lavet en strategi for kontakten til medierne.
I praksis betød det, at vi fordelte kontakten til medierne nogenlunde lige over, så jeg henvendte mig til ca. 50 % af listen.
Igennem hele forløbet var vi i kontakt med hinanden, hvilket gav en mulighed for at lave nogle småjusteringer hen af vejen.

Jeg kan absolut anbefale at bruge nogle penge på PR-assistance… og jo det koster penge, med mindre din kusine er en haj til det (og du kan nøjes med at betale hende i brunkager til næste jul).
Så ”Lad andre gøre (medie)arbejdet”, hvis du ikke selv er rutineret på det område.

  1. dovne princip – ”Snyd dig udenom”

Det er fedt at komme i medierne… og det er UFEDT at blive afvist. Medierne kan føles som himlen, men p.g.a. den dynamik som de har med skarpe deadlines, redaktioner og skiftende dagordener, så kan de også bringe dig en tur ned i kælderen (og det er ikke efter kolde øl).
Nogle gange har din henvendelse til medierne bare ikke været god nok, og derfor er du blevet sorteret fra, men andre gange er du bare uheldig. Som jeg var tirsdag den 10. november.

Jeg var rejst fra Jylland med karet, traktor og luftskib dagen før, og endelig endt i København for at deltage i ”Aftenshowet”. Få timer før jeg skulle på fik jeg en opringning. De var kommet til at dobbeltbooke tiden, så det var desværre mig der kom til at trække ”nitten”.

En optræden i ”Aftenshowet” ville have betydet en MASSE solgte bøger… ØV! (Håber der kommer en invitation på et senere tidspunkt).

”Snyd dig udenom”, som det 6. dovne princip hedder, betyder at du skal snyde dig udenom underskuddet. Når du kontakter en masse medier, så får du også en masse NEJ´er (eller så hører du ikke noget igen). Du må ikke lade dig slå ud af et nej. Det behøver ikke nødvendigvis at betyde, at dit produkt ikke er godt nok. Måske har det været tilfældigheder, der har været på spil.

Op på hesten igen… videre til næste medie J

  1. dovne princip – ”Hold flere fester”

Når du kommer i medierne, så find champagnen frem… og fejr det med en ______ (indsæt selv din ynglingsnydelse f.eks. en kop kaffe, en café tur, eller måske en Othello lagkage). Det er sundt at fejre tingene for det giver dig automatisk et lille åndehul, så du kan blive ved med at have energi til medie-kontakten.

Du skal være stolt af dig selv. Lige meget om du kommer i et eller syvogtyve medier. Det helt rigtige medie, hvor din målgruppe befinder sig, kan ofte være endnu mere værd end ti medier hvor kun få interesserer sig for dit budskab.

Så lov mig, at du giver den fuld gas med fejringen, hver eneste gang du ryger igennem nåleøjet til medierne.

Doven Energi

… og hvis du gerne vil høre mere om ”Doven Energi”, så køb bogen, hør et af mine foredrag eller ”google” titlen på bogen. Der ligger efterhånden en del materiale derude.

Go´ arbejdslyst J

Thomas Grønnemark

Share Button
0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *